Miguel: Jeg hedder Miguel, og jeg er 42 år gammel. Jeg er født i Valencia. Jeg er far til tre piger. Jeg elsker min familie. Jeg har en dejlig kone. En fantastisk kone. Vi har været en del af Kvik projektet de sidste to år. Det vil sige, i næste måned er det to år. Jeg havde ingen tidligere erfaring med køkkener.
Jeg har arbejdet som IT-ingeniør de sidste 15 år, men jeg elsker design, og jeg havde haft en god oplevelse med at bygge mit eget hus et år, før vi fik øjnene op for Kviks verden. Jeg brugte meget tid på at gå i køkkenbutikker. Jeg tror, jeg besøgte hele fem butikker, fordi jeg også elsker at lave mad.
Så efter alle butiksbesøgene stødte jeg tilfældigt på Kvik projektet i forbindelse med et arrangement her i Valencia, som jeg deltog i sammen med en af mine venner. Han var på udkig sit næste forretningsprojekt. Her mødte jeg så ham fyren fra Kvik. Det var første gang, jeg kiggede i et af deres magasiner. De er helt fantastiske. De er faktisk som en slags kunstgenstande.
Så jeg bladrede gennem mit første Kvik magasin og så de helt fantastiske køkkener til fuldstændigt vanvittige priser.
Julie: Hvordan vanvittige? Vanvittigt gode?
Miguel: Crazy low.
Julie: Vanvittigt lave. Okay.
Miguel: Vanvittigt lave. Som jeg fortalte dig, havde jeg netop bygget mit eget køkken nogle måneder forinden, og jeg havde stadig alle priserne i hovedet, så jeg kunne nemt konstatere, at priserne var virkelig, virkelig lave i forhold til køkkenernes flotte udseende, og kvaliteten var også helt fantastisk. Så på den ene side havde vi altså disse gode produkter til gode priser.
Så jeg begyndte at spørge ind til, hvilke typer kunder Kviks produkter er målrettet mod, og hvilken strategi de har for deres markedstilgang. Det er helt igennem online.
Det er også lidt skørt, fordi du bare kan vælge at åbne en køkkenbutik, men jeg vil ikke bare sidde og vente på, at der kommer kunder ind i butikken. Det er alt for meget lotterispil. Du ved aldrig, hvem der kommer ind i butikken i løbet af en dag.
I det her tilfælde havde Kvik en tilgang med en rigtig stor marketingafdeling, som investerer en masse penge i at få kunder ind i din butik. Det er det, de kalder bookinger. Og de kan fortælle dig, hvor mange bookinger du kan regne med pr. uge.
For vores vedkommende er det lige nu omkring 65 % af forretningen, som stammer fra marketingkanalen. Det giver dig en vis tryghed som iværksætter, fordi du bare ved, at de finder de fleste af dine kunder til dig. Du skal ikke selv ud at jage efter dem. De klarer det for dig på internettet. Primært gennem Facebook og Instagram, som jeg forstår det. Det giver dig også mulighed for at forudsige en stor del af din indtjening.